Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Jak sprawdzić rok opony? Podpowiadamy

Jak sprawdzić rok opony? Podpowiadamy

Share your love

Większość osób przy zakupie opon samochodowych zwraca uwagę na jej markę, wzór bieżnika czy klasę energetyczną, często pomijając jedno z najważniejszych kryteriów – rok produkcji. Czy wiesz, że termin przydatności do użytku opon jest ograniczony i przekroczenie go może prowadzić do poważnych problemów na drodze? Niełe prawda, co? W niniejszym artykule wyjaśniamy, jak samodzielnie sprawdzić datę produkcji opony, jak interpretować kod DOT i dlaczego wiek opony ma tak duże znaczenie dla Twojego bezpieczeństwa na drodze. Wskazujemy również na typowe błędy popełniane przez kierowców w kontekście eksploatacji opon. Poruszamy również tematy, które mogą Ci się przydać przed zakupem nowych opon. Zapraszamy do lektury!

1. Znaczenie daty produkcji opony

Data produkcji opony jest jednym z kluczowych aspektów, na które powinni zwracać uwagę wszyscy użytkownicy pojazdów. Wydaje się, że niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale opony, podobnie jak wiele innych produktów na rynku, mają swój określony termin przydatności do użycia. W przypadku opon, ich regularna eksploatacja po upływie określonego terminu może prowadzić do poważnych problemów technicznych, a nawet do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Data produkcji opony jest zazwyczaj wybitya na jej boku, w postaci czterocyfrowego kodu. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień produkcji, a dwie ostatnie – rok. Czytając ten kod, kupujący może łatwo ustalić, kiedy opona została wyprodukowana i czy nadal jest przydatna do użycia. Eksperci zalecają, aby nie korzystać z opon starszych niż 5-6 lat, nawet jeśli nie były one eksploatowane. Gumowa mieszanka, z której są wykonane, zaczyna bowiem z czasem tracić swoje właściwości, co skutkuje znaczącym pogorszeniem parametrów jezdnych opony oraz jej trwałości. Ponadto, firmy ubezpieczeniowe często nie uznają roszczeń wynikających z wypadków spowodowanych eksploatacją opon po terminie przydatności do użycia. Dlatego warto zawsze sprawdzić datę produkcji, przed zakupem opon.

Przeczytaj także:  Na jakie opony zimowe się zdecydować? Ranking 5 najlepszych modeli

2. Odczytywanie kodu DOT na oponie

Odczytywanie kodu DOT na oponie może wydawać się skomplikowane na pierwszy rzut oka, ale z pewnymi podstawowymi informacjami staje się bardziej zrozumiałe i dostępne dla przeciętnego użytkownika. Numer DOT, inaczej Department of Transportation, to kod składający się z kilkunastu alfanumerycznych znaków, które są unikalne dla każdej opony. W Stanach Zjednoczonych wszystkie opony muszą posiadać ten kod, który dostarcza informacji o producencie opony, lokalizacji fabryki, rozmiarze opony i dacie produkcji. Oznaczania opon numerem DOT jest wymogiem amerykańskiego Departamentu Transportu, stąd pochodzi nazwa tego kodu.

W Polsce wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia, a co dopiero znaczenia tego kodu. Przy jego interpretacji warto przede wszystkim zwrócić uwagę na ostatnie cztery cyfry kodu – to one określają datę produkcji opony. Pierwsze dwie z nich oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji. Na przykład, jeśli kod wygląda następująco: DOT U2LL LMLR 5107, to oznacza, że opona została wyprodukowana w 51. tygodniu 2007 roku. W ten sposób można na pierwszy rzut oka ocenić „świeżość” opony, co bywa szczególnie przydatne podczas zakupu używanych opon. Data produkcji jest bowiem jednym z najważniejszych czynników wpływających na żywotność opony, niezależnie od przebiegu i stanu bieżnika.

3. Jak wpływa wiek opony na jej właściwości?

Wiek opony ma istotny wpływ na jej właściwości i bezpieczeństwo użytkowania. Nowe opony charakteryzują się optymalnymi parametrami technicznymi, w tym głębokością bieżnika, równomiernością zużycia i zdolnością do utrzymania odpowiedniego ciśnienia. Są również wolne od wszelkich uszkodzeń, które mogą wpływać na ich działanie. W miarę upływu czasu i eksploatacji na drogach, te cechy stopniowo się pogarszają. Głębokość bieżnika maleje, co oznacza, że opony tracą zdolność do efektywnego odprowadzania wody i mogą powodować aquaplaning. Wraz z postępującym zużyciem, opony mogą również tracić zdolność do utrzymania odpowiedniego ciśnienia, co również wpływa na ich osiągi.

Przeczytaj także:  Opony bieżnikowane – jakiej firmy wybrać?

Jednak wiek opony to nie tylko kwestia fizycznego zużycia. Także materiały, z których są wykonane opony, ulegają degradacji pod wpływem czynników atmosferycznych, szczególnie promieniowania UV, a także zmian temperatury. Gumy i tworzywa sztuczne, które stanowią główne składniki opon, stają się bardziej kruche i mniej elastyczne z upływem czasu, co negatywnie wpływa na trwałość i właściwości jezdne opon. Stąd wiek opony może determinować jej funkcjonowanie nawet jeśli opona przez długi czas nie była używana. Przystępując do zakupu opon, warto zatem zwrócić uwagę nie tylko na jej stan bieżnika, ale również na wiek, zapisany na boku opony. To niewielka informacja, która może mieć duże znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze.

4. Częste błędy przy sprawdzaniu roku produkcji opony

Opony stanowią nieodłączny element każdego pojazdu, a ich prawidłowa eksploatacja ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Jednakże wielu kierowców przeważnie nie zwraca uwagi na ich stan techniczny oraz rok produkcji, popełniając tym samym częste błędy. Często kupując nowe opony, myślimy, że są one świeżo wyprodukowane. Niestety, nierzadko zdarza się sytuacja, gdy na półkach sklepów można znaleźć egzemplarze, które pomimo nieużytkowania, leżakowały od kilku lat. Trzeba zdać sobie sprawę, że guma, z której produkuje się opony, z wiekiem traci swoje właściwości, przede wszystkim elastyczność. Z tego powodu opony zanadto stare, nawet nieużywane, mogą stanowić potencjalne zagrożenie.

Głównym błędem popełnianym przez kierowców jest brak regularnego sprawdzania daty produkcji opon. Niezależnie od stanu opony, jej wiek powinien być jednym z głównych czynników wpływających na decyzję o wymianie. Istotne jest, aby zwracać uwagę na cztero- lub trzycyfowy kod DOT znajdujący się na boku opony, który określa tydzień i rok produkcji. Wiele osób mylnie interpretuje ten kod, błędnie oceniając wiek opony. Inny częsty błąd to ignorowanie pęknięć i microszczelin powstających na powierzchni opony, które są zdecydowany sygnał, że opona jest starego typu – powinno to skłonić do natychmiastowej wymiany. Należy pamiętać, że opony, niezależnie od roku produkcji i stanu, powinny być wymieniane co pięć lat. Oczywiście, jeżeli opona zademonstruje wcześniej oznaki zużycia, termin ten ulega skróceniu. W zależności od eksploatacji, może to być nawet po dwóch, trzech latach. Polskie prawo nie określa jednak konkretnego terminu, po którym opony należy wymienić. Zaleca się regularne wizyty w serwisie opon, co pozwoli na ocenę stanu opon i ewentualną wymianę na nowe.

Przeczytaj także:  Po jakim czasie wymienić opony? Kiedy najlepiej udać się do mechanika?

Data produkcji opony jest kluczowym aspektem, na który powinni zwracać uwagę użytkownicy pojazdów. Opony mają swój określony termin przydatności do użycia i ich eksploatacja po upływie tego terminu może prowadzić do problemów technicznych i niebezpieczeństw na drodze. Data produkcji opony jest zawarta w czterocyfrowym kodzie na jej boku – dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień produkcji, a dwie ostatnie rok. Zaleca się unikać korzystania z opon starszych niż 5-6 lat. Kod DOT na oponie dostarcza dodatkowych informacji dotyczących producenta, lokalizacji fabryki, rozmiaru opony i daty produkcji. Wartości te są unikalne dla każdej opony.

Wiek opony ma istotny wpływ na jej właściwości i bezpieczeństwo użytkowania. Nie tylko zużycie fizyczne, ale również degradacja materiałów, z których są wykonane opony, wpływa na ich funkcjonowanie. Glównymi błędami popełnianymi przez kierowców są brak regularnego sprawdzania wieku opony oraz ignorowanie pęknięć i microszczelin powstających na powierzchni opony. Należy pamiętać, że opony powinny być wymieniane co pięć lat, czas ten może być skrócony, jeżeli opona wcześniej pokaże oznaki zużycia.

Aleks Kowalczyk
Aleks Kowalczyk

O oponach wiem wszystko. Piszę dla Was, aby przekazywać swoją wiedzę i nie dać się oszukać przy wymianie opon czy kupnie nieopłacalnych modeli. Masz pytania? Napisz do mnie.

Artykuły: 101

Stay informed and not overwhelmed, subscribe now!